Kontekst for temaet
Tilgang til vann har vært viktig gjennom hele verdenshistorien, som utgangspunkt både for jordbruk, transport, konflikter og – i moderne tid – kraftproduksjon. I dette kapitlet ser vi på Nilens betydning.
Repetisjonsspørsmålene til kapitlet
- Hvorfor var det i Midtøsten den neolittiske jordbruks-
revolusjonen oppsto? - Hvilke yrker var de første, og hva slags konsekvenser fikk det for samfunnsutviklingen da mennesker begynte å spesialisere seg til forskjellige oppgaver?
- Hvilken rolle har dyrene spilt for utviklingen av den menneskelige sivilisasjon?
- Hva er spesielt med Nilen i forhold til andre elver?
- Hvordan kan vi vite så mye om oldtidens Egypt i våre dager, mer enn to tusen år etter den siste farao?
Dybdeoppgaver til temaet
Oppgaver her.
Quiz-spørsmål fra kapitlet
Spørsmål fra teksten i boka som kan benyttes til en flervalgstest for elevene, som ren læringsaktivitet (overflatelæring, ikke til vurdering) – legges inn i Teams, itsl, kahoot (osv) av lærer.
Spørsmål med svar finnes her (passordbeskyttet side, bare for lærere – send en epost til kontakt@historiepatvers.no for å få passordet).
Her finner du quiz-spørsmålene ferdig innlagt i en Teams-form som du kan importere rett inn i din egen Teams-bruker, ferdig til å bruke med elevene.
Relevante ressurser på nett
- Egyptisk bekymring over Etiopias demning i Nilen
- Tvedt, Terje: De første sivilisasjoner (foredrag på Nasjonalbiblioteket 2019)
- Terje Tvedts youtube-kanal om vannets historie
- Simple History: The Importance Of The River Nile in Ancient Egypt
Temaets tilknytning til ny læreplan i historie
Kompetansemål: gjøre rede for viktige endringer i hvordan mennesker har skaffet seg mat og brukt naturressurser, og vurdere betydningen av dette for mennesker og et bærekraftig samfunn
Kompetansemål: presentere viktige demografiske endringer og vurdere årsaker til disse endringene og virkninger av dem for mennesker og samfunn
Tverrfaglig tema: Bærekraftig utvikling – I historiefaget handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å gi elevene forståelse av samspillet mellom mennesket og naturen. Faget viser hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser.
Kjerneelementer: Hvordan har mennesker skaffet seg mat og livsgrunnlag og skapt og fordelt rikdom og ressurser?
Forfatternes hovedkilder for kapitlet
- Diamond, Jared (1997). Våpen, pest og stål – menneskenes historie gjennom 13 000 år.
- Tvedt, Terje (2012). Nilen – Historiens elv.
- Begynnelsen: De første sivilisasjonene (foredrag på Nasjonalbiblioteket i 2019 av Terje Tvedt)
- Manning, Patrick (2012). Migrations in World History.
- SNLs sider om Egypt