Kontekst for temaet
Sykdom har alltid vært del av den menneskelige tilværelse. I dette temakapitlet trekker vi de lange linjer.
Repetisjonsspørsmålene til kapitlet
- Forskere tror at det ble flere epidemier etter at mennesket begynte med jordbruk. Hvorfor det?
- Mennesker har hatt ulike forklaringer på sykdom opp gjennom historien. Fortell om noen av forklaringene og hvilke tiltak man har satt i verk.
- Hva er Yersinia Pestis og hvilke pandemier har den forårsaket gjennom historien?
- Hvor finnes den i dag?
- Hvorfor ble befolkningene i Eurasia mer utsatt for epidemier enn befolkningene i Amerika før 1492?
- Hvilke sykdommer hadde europeerne med seg da de møtte befolkningene i Amerika, og hvilke konsekvenser fikk det?
- Hvorfor kaller vi myggen for «verdens farligste dyr»?
- Hvordan bidro første verdenskrig til å spre spanskesyken?
- Spanskesyken kan også ha bidratt til å avgjøre krigen og krigsoppgjøret. Forklar hvordan?
- I dette kapitlet beskrives to ulike utbrudd av korona-virus. Hva kan forklare at de fikk de så ulik spredning?
Dybdeoppgaver til temaet
(kommer)
Quiz-spørsmål fra kapitlet
Herfra kan du laste ned en quiz om dette kapittelet. Quizen er laget i Teams-format, slik at du kan bruke den som en selvrettende læringsaktivitet for elevene.
Forfatternes hovedkilder for kapitlet
- Frøland, Stig S. (2020) Kampen mellom mennesket og mikrobene. Cappelen Damm AS
- Mamelund, Svenn-Erik: Spanskesyken i Store medisinske leksikon på snl.no. Hentet fra https://sml.snl.no/spanskesyken
- Tjernshaugen, Andreas; Hiis, Halvard; Bernt, Jan Fridthjof; Braut, Geir Sverre; Bahus & Vegard Bø: koronapandemien i Store medisinske leksikon på snl.no. Hentet fra https://sml.snl.no/koronapandemien
Temaets tilknytning til ny læreplan i historie
Kompetansemål: Reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers liv og formet forventninger til framtiden
Kompetansemål: Vurdere hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser og bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraftige løsninger
Tverrfaglig tema: Bærekraftig utvikling – I historiefaget handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å gi elevene forståelse av samspillet mellom mennesket og naturen. Faget viser hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser.
Kjerneelementer: De store spørsmål: Hvordan har mennesker skaffet seg mat og livsgrunnlag og skapt og fordelt rikdom og ressurser?