Tema 9

Av demokrati er du kommet – til demokrati skal du bli

Kontekst for kapitlet

Hva er demokrati, hvordan vokser det frem, hvilke mekanismer og holdninger må bygges for at et demokrati skal vedvare? Dette spørsmålet opptar oss i dag enda mer enn det gjorde athenerne i oldtiden. Athernes demokrati varte omtrent så lenge som det norske demokratiet har eksistert. Hva kan historien lære oss om hva som kan skje i fremtiden?

Oppsummering av kapitlet (Omtrent 250 ord – skapt ved hjelp av ChatGPT4)

Kapittel 9 i «Historie på tvers» tar for seg utviklingen av demokrati fra dens opprinnelse i antikkens Hellas til dets manifestasjon i moderne samfunn som Norge. Diskusjonen begynner med å utforske de tidlige demokratiske eksperimentene i Athen, hvor reformer introdusert av Solon og Kleisthenes dannet grunnlaget for det første kjente demokratiet, som tillot borgerne å delta direkte i beslutningstaking.

Kapittelet fremhever demokratiets spredning gjennom historien, og hvordan det har utviklet seg og tilpasset seg ulike kulturelle og politiske kontekster. Det blir påpekt at mens noen samfunn omfavnet demokratiske prinsipper, har andre valgt mer autoritære styringsformer. Videre diskuteres opp- og nedturer demokratiet har hatt gjennom århundrene, inkludert dets rolle i opplysningstiden og dets kritiske funksjon i å forme moderne nasjoner og globale politiske systemer.

En viktig del av kapittelet er viet til utfordringer og trusler mot demokratiet i dag, som politisk polarisering, valgmanipulasjon og innflytelsen fra sosiale medier på offentlig meningsdannelse. Disse moderne problemstillingene kobles til historiske paralleller, og understreker hvordan tidligere erfaringer kan hjelpe oss å navigere i dagens komplekse politiske landskap.

Til slutt oppfordrer kapittelet elevene til å reflektere over demokratiets verdier og deres egen rolle i å opprettholde demokratiske institusjoner og praksiser. Gjennom å forstå demokratiets historiske røtter og moderne utfordringer, blir elevene bedre rustet til å bidra aktivt og meningsfullt i sine egne samfunn.

Repetisjonsspørsmålene til kapitlet
(hentet fra s123 i boka)

  1. Hva var demokratisk med styreformen i Athen?
  2. Hva var de viktigste prinsippene til opp­­­­lysnings­­­filosofene?
  3. Hva var forskjellen på Edmund Burke og de franske revolu­sjonære lederne?
  4. Hva er parlamentarisme og hvordan representerer dette systemet folkeviljen bedre enn det systemet som var før parlamentarismen i Norge?
  5. Hva kan være utfordringer med å innføre demokrati i land som ikke har de samme tradisjonene som Norge?

Dybdeoppgaver til temaet

Oppgaver her (de samme som du finner bak i boka)

Quiz-spørsmål fra kapitlet

Spørsmål fra teksten i boka som kan benyttes til en flervalgstest for elevene, som ren læringsaktivitet – legges inn i Teams, itsl, kahoot (osv) av lærer.
Spørsmål med svar finnes her (passordbeskyttet side, bare for lærere – send en epost til kontakt@historiepatvers.no for å få passordet).

Her finner du quiz-spørsmålene ferdig innlagt i en Teams-form som du kan importere rett inn i din egen Teams-bruker, ferdig til å bruke med elevene.

Relevante ressurser på nett

NRKs tidslinje over utviklingen av demokratiet i Norge

Kapitlets relevans i forhold til Fagfornyelsen i historie

Kompetansemål: sammenligne hvordan demokratiet i antikken og demokratiet i vår tid har gitt mennesker ulike muligheter til demokratisk deltakelse
Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerskap –  I historiefaget handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å gi elevene forståelse av demokratiets opprinnelse og utvikling. Faget gir også elevene forståelse av hva som gjør demokratier levedyktige.
Kjerneelementer: Hvordan har mennesker organisert seg i samfunn?

Forfatternes hovedkilder for kapitlet

  • https://antikkhistorie.w.uib.no/files/2018/08/den-romerske-republikk-historie-2008.pdf
  • https://forskning.no/historie/det-gamle-athen-ga-oss-ikke-demokratiet/801838
  • https://norad.no/tema/demokrati-og-styresett/demokrati/https://winstonchurchill.org/resources/quotes/the-worst-form-of-government/
  • https://www.fn.no/Statistikk/Demokratiindeksen
  • https://www.norgeshistorie.no/
  • https://www.norgeshistorie.no/enevelde/1208-opplysningstiden-i-danmark-norge.html
  • https://www.norgeshistorie.no/undervisningsopplegg/vikingtid-og-middelalder/U20-tema-vikingtid-og-middelalder.html
  • https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/stortinget-undervisning/voksenopplaring-for-innvandrere/historie/
  • Schreiner, J. H (1989). Antikkens historie. Historisk institutt Oslo.
  • Seip, J. A (1963). Fra embetsmannsstat til ettpartistat og andre essays. Universitetsforlaget.