Imperiers vekst og fall (del 1)

Kontekst for temaet
Kampen om makt og kontroll har preget menneskets historie siden starten, og med fremveksten av sivilisasjoner har denne kampen også vært ført mellom stater og imperier. I dette kapitlet ser vi på årsaker og forutsetninger for at store riker oppstår og senere går til grunne. Kapitlet er ikke obligatorisk i henhold til kompetansemålene i læreplanen, men kan studeres sammen med og som bakgrunn for tema 25.
Oppsummering av kapitlet (Omtrent 250 ord – skapt ved hjelp av ChatGPT4)
Kapittel 6 i læreboken «Historie på tvers» utforsker imperiers vekst og fall gjennom historien, og fokuserer spesielt på mongolrikets ekspansjon, det kinesiske Ming-dynastiet, det osmanske riket og Spania. I kapittelet blir det forklart hvordan mongolriket, under ledelse av Djengis Khan, forente mange små klaner og fraksjoner, noe som skapte verdenshistoriens største sammenhengende imperium på 1200-tallet.
Videre diskuteres Ming-dynastiets fremvekst fra 1300-tallet og deres innflytelse i Kina, samt osmanernes ekspansjon fra 1400-tallet som inkluderte betydelige militære og administrative nyvinninger. For Spanias del, tar kapittelet for seg landets imperiebygging og sentralisering av kongemakten som startet fra 1500-tallet, og hvordan disse bidro til en periode der Europa dominerte verden.
Kapittelet understreker hvordan politisk, militær, og teknologisk innovasjon var avgjørende for imperienes suksess, men også hvordan interne konflikter og ledelsesproblemer til slutt førte til deres fall. Det gir innsikt i hvordan disse historiske dynamikkene har formet moderne geopolitiske grenser og samfunnsmessige strukturer .
Repetisjonsspørsmålene til kapitlet
(hentet fra s86 i boka)
- Hva kan forklare hvordan perserne oppnådde sin makt?
- Hva kan forklare hvordan grekerne overvant perserriket?
- Hva kan forklare hvordan romerne klarte å bygge sitt imperium?
- Hva kan være årsaker til Vestromerrikets lange levetid og hva kan være årsaker til dets fall?
Dybdeoppgaver til temaet
- Teksten snakker om «hard power» (evnen til å utøve makt gjennom styrke) og «soft power» (å pålegge sine interesser økonomisk, religiøst eller kulturelt) som måter å utøve makt på. Hvilken type makt mener du var viktigst for at Perserriket, grekerne (med Aleksander den store) og Romerriket klarte å bygge sine imperier, og hvorfor? Kan du se paralleller til hvordan makt utøves i dagens verden?
- De greske bystatene var et «perfekt laboratorium» for utvikling av demokrati, filosofi og vitenskap, men teksten fremhever at de ble formidable soldater på grunn av stadige kriger og militær konkurranse. Romerne var også militære, men verd-satte talent og konkurranse i samfunnet for at enkeltpersoner kunne stige i gradene. Hvordan tror du et samfunns verdier og indre organisering påvirker dets militære styrke og evne til å bygge eller forsvare et rike?
- Imperier faller av ulike grunner: interne maktkamper (Persia), mangel på etterfølger (Makedonia), eller en kombinasjon av ytre faktorer som klimaendringer og indre problemer som manglende legitimitet (Roma). Hvilken av disse årsakene tror du er den mest avgjørende for et rikes fall, og hvorfor? Tror du dette gjelder for alle typer imperier, uansett når de eksisterte?
- Grekerne definerte persisk luksus som noe som førte til svakhet, selv om perserne hadde stor toleranse for minoriteter. Greske soldater ble fortalt at det var bedre å dø som frie menn enn å leve som slaver under perserne, selv om perserne ofte var villige til å komme folkeslag i møte, som da de frigjorde jødene fra babylonsk fangenskap. Hva sier dette om kraften i propaganda og hvordan historier fortelles og oppfattes, både da og nå?
- Teksten starter med å si at «Maktforhold har spilt en større rolle i verdenshistorien enn vi liker å innrømme». Hvilke viktigste lærdommer eller advarsler kan dagens nasjoner trekke fra oppveksten og fallet til de persiske, greske og romerske imperiene når det gjelder styresett, militær strategi, eller hvordan man behandler minoriteter og erobrer nye områder?
Flere oppgaver her (de samme som du finner bak i boka)
Quiz-spørsmål fra kapitlet
Spørsmål fra teksten i boka som kan benyttes til en flervalgstest for elevene, som ren læringsaktivitet – legges inn i Teams, itsl, kahoot (osv) av lærer.
Spørsmål med svar finnes her (passordbeskyttet side, bare for lærere – send en epost til kontakt@historiepatvers.no for å få passordet).
Her finner du quiz-spørsmålene ferdig innlagt i en Teams-form som du kan importere rett inn i din egen Teams-bruker, ferdig til å bruke med elevene.
Relevante ressurser på nett
Temaet relevans i forhold til Fagfornyelsen i historie
Kompetansemål: vurdere endringer i fordeling og legitimering av makt fra middelalderen til og med tidlig nytid
Kjerneelementer: Hvordan har mennesker organisert seg i samfunn? Hvordan har mennesker kommunisert og møtt andre mennesker? Hvordan har mennesker både skapt, levd med og løst konflikter, men også klart å leve fredelig?
Forfatternes hovedkilder for kapitlet
- Carlin, Dan (2019). The End is Always Near.
- Frankopan, Peter (2017). Silkeveiene. Gyldendal
- Landes, David S. (1998). The Wealth and Poverty of Nations.
- Turchin, Peter (2007). War and Peace and War. Penguin Publishing Group.
- SNL.no