Tema 23

Oppdagernes tidsalder

Kontekst for temaet

Hvordan gikk Europa fra å være en utkant til å bli sentrum? Hvorfor var det Portugal og Spania som tok føringen? I dette temakapitlet tar vi for oss den tidlige europeiske koloniseringen, og hvilke økonomiske prosesser dette skapte.

Oppsummering av kapitlet (Omtrent 250 ord – skapt ved hjelp av ChatGPT4)

Kapittel 23 i læreboken «Historie på tvers for vg2» belyser temaet «Oppdagernes tidsalder», og ser på hvordan Europa gikk fra å være en utkant i verdenshistorien til å bli et geopolitisk sentrum. I denne perioden utforsket europeiske nasjoner verden gjennom sjøfart, drevet av ønsket om å finne nye handelsruter og ressurser. Dette ledet til oppdagelsen av nye land og kontinenter, som igjen hadde store konsekvenser for global handel og kulturell utveksling.

Kapittelet diskuterer også de teknologiske og navigasjonsmessige fremskrittene som muliggjorde disse sjøreisene, inkludert forbedringer i skipsteknologi og navigasjonsinstrumenter som astrolabiet og kompasset, som var avgjørende for å krysse store og ukjente hav.

Videre utforskes konsekvensene av disse oppdagelsene, som ikke bare var positive. Kolonisering og imperiebygging følge av europeernes ankomst i nye land, og kapittelet behandler de langvarige effektene av europeisk dominans i verden, som inkluderer kolonialisme og dets etterspill som fortsatt påvirker internasjonale relasjoner og økonomisk utvikling.

Kapittelet avsluttes med en refleksjon over hvordan denne perioden har formet de moderne nasjonene og hvordan historiske fortolkninger av disse hendelsene har endret seg over tid, og hvordan de fortsatt påvirker vår forståelse av global historie.

Repetisjonsspørsmålene til kapitlet
(hentet fra s281 i boka)

  1. Hvordan ble europeere oppmerksom på de rike natur­ressursene i Vest-Afrika?
  2. Hva var bakgrunnen for at portugiserne tok ledelsen i den tidlige fasen av Oppdagelsenes tidsalder?
  3. Hvordan overtok Spania ledelsen?
  4. Hva skjedde med den økonomiske maktbalansen i Europa etter Portugals og Spanias oppdagelser?

Dybdeoppgaver til temaet

  1. Virkningen av informasjon og «PR»: Mansa Musas reise og rikdommer er beskrevet som et «PR-stunt» som plasserte Mali på kartet for europeerne. På hvilken måte tror du informasjon og myter om rikdom påvirket motivasjonen og retningen for de europeiske oppdagelsesreisene? Kan du se paralleller til hvordan informasjon spres og påvirker globale hendelser i dag?
  2. Teknologiens rolle i historisk endring: Teksten nevner at ny teknologi, som karavellene, åpnet nye muligheter for oppdagelsesreisene, på samme måte som vikingskipene gjorde 600 år tidligere. Diskuter hvordan teknologiske fremskritt var avgjørende for Oppdagelsenes tidsalder, og hvordan det kunne ha påvirket historien hvis disse innovasjonene ikke hadde funnet sted.
  3. Etiske refleksjoner over historiske konsekvenser: Oppdagelsenes tidsalder førte til en enorm økonomisk oppgangstid for Europa, men også til at titalls millioner av urbefolkning i Amerika døde som følge av sykdommer, erobringer, slaveri og folkemord. Hvordan bør vi reflektere over de sammensatte konsekvensene av denne tidsalderen – både de positive utviklingene for Europa og de katastrofale følgene for andre deler av verden?
  4. Lederskap og nasjonal innflytelse: Portugal, et lite og ressursfattig land, ble en verdensmakt på grunn av «de rette geografiske, teknologiske og lederskapsmessige forutsetningene», spesielt med Henrik Sjøfarerens sjøfartsakademi. Hva kan vi lære av dette eksemplet om viktigheten av strategisk ledelse og investering i kunnskap og teknologi for et lands internasjonale innflytelse?
  5. Ambisjon og «oversalg» i store prosjekter: Christofer Columbus «oversolgte» prosjektet sitt og lovet enorme rikdommer og til og med frigjøring av Jerusalem, selv om han først fant lite gull. Hva sier dette om hvordan ambisjon, overdrivelse og kanskje selvbedrag kan spille en rolle i store historiske prosjekter, og hvordan «sannheter» kan konstrueres og opprettholdes selv med begrenset bevis?

Flere oppgaver her (de samme som du finner bak i boka).

Quiz-spørsmål fra kapitlet

Spørsmål fra teksten i boka som kan benyttes til en flervalgstest for elevene, som ren læringsaktivitet – legges inn i Teams, itsl, kahoot (osv) av lærer.
Spørsmål med svar finnes her (passordbeskyttet side, bare for lærere – send en epost til kontakt@historiepatvers.no for å få passordet).

Her finner du quiz-spørsmålene ferdig innlagt i en Teams-form som du kan importere rett inn i din egen Teams-bruker, ferdig til å bruke med elevene.

Relevante ressurser på nett

■ Simple History: Ferdinan Magellans circumnavigation of the Earth

Temaets tilknytning til ny læreplan i historie

Kompetansemål: utforske hvordan kommunikasjon og kulturmøter har hatt betydning for mennesker i Norge og verden 
Kjerneelementer: Hvordan har mennesker kommunisert og møtt andre mennesker? Hvordan har mennesker både skapt, levd med og løst konflikter, men også klart å leve fredelig?

Forfatternes hovedkilder for kapitlet

  • Frankopan, Peter (2017). Silkeveiene, Gyldendal.
  • Diamon, Jared (1997). Våpen, pest og stål. Spartacus.
  • Europeisk kolonialisme (foredrag på Nasjonalbiblioteket i 2019 av Terje Tvedt)