Oppdagernes tidsalder

Kontekst for temaet
Hvordan gikk Europa fra å være en utkant til å bli sentrum? Hvorfor var det Portugal og Spania som tok føringen? I dette temakapitlet tar vi for oss den tidlige europeiske koloniseringen, og hvilke økonomiske prosesser dette skapte.
Repetisjonsspørsmålene til kapitlet
(hentet fra s281 i boka)
- Hvordan ble europeere oppmerksom på de rike naturressursene i Vest-Afrika?
- Hva var bakgrunnen for at portugiserne tok ledelsen i den tidlige fasen av Oppdagelsenes tidsalder?
- Hvordan overtok Spania ledelsen?
- Hva skjedde med den økonomiske maktbalansen i Europa etter Portugals og Spanias oppdagelser?
Dybdeoppgaver til temaet
Oppgaver her (de samme som du finner bak i boka)
Quiz-spørsmål fra kapitlet
Spørsmål fra teksten i boka som kan benyttes til en flervalgstest for elevene, som ren læringsaktivitet – legges inn i Teams, itsl, kahoot (osv) av lærer.
Spørsmål med svar finnes her (passordbeskyttet side, bare for lærere – send en epost til kontakt@historiepatvers.no for å få passordet).
Her finner du quiz-spørsmålene ferdig innlagt i en Teams-form som du kan importere rett inn i din egen Teams-bruker, ferdig til å bruke med elevene.
Relevante ressurser på nett
■ Simple History: Ferdinan Magellans circumnavigation of the Earth
Temaets tilknytning til ny læreplan i historie
Kompetansemål: utforske hvordan kommunikasjon og kulturmøter har hatt betydning for mennesker i Norge og verden
Kjerneelementer: Hvordan har mennesker kommunisert og møtt andre mennesker? Hvordan har mennesker både skapt, levd med og løst konflikter, men også klart å leve fredelig?
Forfatternes hovedkilder for kapitlet
- Frankopan, Peter (2017). Silkeveiene, Gyldendal.
- Diamon, Jared (1997). Våpen, pest og stål. Spartacus.
- Europeisk kolonialisme (foredrag på Nasjonalbiblioteket i 2019 av Terje Tvedt)