Skip to content
Argus forlag
0
Menu
Handlekurv
Kontakt
Ressurser VG2
Årsplanforslag VG2
Periodebasert årsplan: VG2
Innholdsfortegnelse vg2
Stikkordsregister vg2
Quizer til temaene
Tidslinjer vg2
Tema 1: Fra kampen for tilværelsen til kampen for klimaet
Tema 2: Jordbruksrevolusjonen og det gamle Egypt
Tema 3: Den glemte supermakt
Tema 4: Hvor er norsk steinalder og bronsealder synlig i dag?
Tema 5: Hvordan jernet formet verden
Tema 6: Imperiers vekst og fall (del 1)
Tema 7: Hvorfor deler vi historien i epoker?
Tema 8: Trenger vi myter?
Tema 9: Av demokrati er du kommet – til demokrati skal du bli
Tema 10: Historien om historie
Tema 11: Silke bandt øst og vest sammen
Tema 12: Kristendommen – vår viktigste arv fra oldtiden?
Tema 13: Islam og vesten
Tema 14: Føydalismen
Tema 15: Kristendommen kommer til Norge
Tema 16: Hvor er vikingtid og middelalder synlig i dag?
Tema 17: Fra vikingtid og storhetstid
Tema 18: Med lov skal landet bygges
Tema 19: Vår nasjonalhelligdom Nidarosdomen
Tema 20: Hvorfor alltid jødene?
Tema 21: Svartedauden, byvekst og handelskapitalisme
Tema 22: 1453 – Året da Konstantinopel falt
Tema 23: Oppdagernes tidsalder
Tema 24: Sukker og slaveri
Tema 25: Imperiers vekst og fall (del 2)
Tema 26: Hollendertiden
Tema 27: Gud og den vitenskapelige revolusjon
Tema 28: Tro kan både samle og splitte
Tema 29: Den nordiske rivaliseringen
Tema 30: Det svarte flagget
Baksidetekster
Ressurser VG3
Årsplanforslag VG3
Innholdsfortegnelse vg3
Stikkordsregister vg3
Quizer til temaene
Tidslinjer vg3
Tema 31: Du former verden – Verden former deg
Tema 32: Fra jordbruks- til industrisamfunn
Tema 33: Fra jeger og sanker til konsulent
Tema 34: Fra fyrstikkjentene til åttetimersdagen
Tema 35: Kampen for frihet
Tema 36: Kampen for demokrati
Tema 37: Kampen for inkludering
Tema 38: Kampen for aksept
Tema 39: Kampen mot fattigdommen
Tema 40: Kampen mot kriminalitet
Tema 41: Den gang nordmenn var de nye landsmenn
Tema 42: Det norske hvalfangsteventyret
Tema 43: Det norske oljeeventyret
Tema 44: Det portugisiske koloniveldet
Tema 45: Det britiske imperiet – del 1
Tema 46: 1914 – Året som formet århundret
Tema 47: De tre verdenskrigene
Tema 48: Amerikas århundre
Tema 49: Krakk, katastrofer og sammenbrudd
Tema 50: Når vi blir ekstremister
Tema 51: Hvorfor skjer folkemord?
Tema 52: Kan man skape varig fred?
Tema 53: 1945 – Arven fra fredsåret i Norge
Tema 54: Det britiske imperiet – del 2
Tema 55: Sovjetunionens vekst og fall
Tema 56: Byen som var sentrum for 1900-tallets konflikter
Tema 57: 1989 – Slutten på noe, starten på noe annet
Tema 58: Hvorfor er det så få demokratier i Midtøsten?
Tema 59: Israel og Palestina
Tema 60: Demokratiets fremtid
Tema 61: Kampen mot mikrobene
Tema 62: Dragen våkner
METODE: Periodisering
METODE: Historisk materiale
METODE: Tolkning av kilder – Hvorfor er historikere uenige?
METODE: Kan man lære historie av film?
PERSPEKTIV: Hvorfor handler historien mest om menn?
PERSPEKTIV: Fra eurosentrisme til globalt medborgerskap
PERSPEKTIV: Hvem eier historien?
PERSPEKTIV: Øyet som ser
PERSPEKTIV: Naturen i historien
Ressurser Påbygg
Årsplanforslag Påbygg
Innholdsfortegnelse påbygg
Stikkordsregister påbygg
Quizer til temaene
Tidslinjer påbygg
Tema 1: Du former verden – Verden former deg
Tema 2: Hvorfor deler vi historien i epoker?
Tema 3: Fra kampen for tilværelsen til kampen for klimaet
Tema 4: Jordbruksrevolusjonen og det gamle Egypt
Tema 5: Trenger vi myter?
Tema 6: Hvordan jernet formet verden
Tema 7: Silke bandt øst og vest sammen
Tema 8: Hvor er vikingtid og middelalder synlig i dag?
Tema 9: Føydalismen
Tema 10: Kristendommen kommer til Norge
Tema 11: Vår nasjonalhelligdom Nidarosdomen
Tema 12: Med lov skal landet bygges
Tema 13: Svartedauden, byvekst og handelskapitalisme
Tema 14: Kampen mot mikrobene
Tema 15: Sukker og slaveri
Tema 16: Hollendertiden
Tema 17: Gud og den vitenskapelige revolusjon
Tema 18: Tro kan både samle og splitte
Tema 19: Fra jordbruks- til industrisamfunn
Tema 20: Fra jeger og sanker til konsulent
Tema 21: Kampen for frihet
Tema 22: Kampen for demokrati
Tema 23: Kampen for inkludering
Tema 24: Kampen for aksept
Tema 25: Kampen mot kriminalitet
Tema 26: Den gang nordmenn var de nye landsmenn
Tema 27: Det britiske imperiet
Tema 28: De tre verdenskrigene
Tema 29: Hvorfor alltid jødene?
Tema 30: 1945 – Arven fra fredsåret i Norge
Tema 31: Når vi blir ekstremister
Tema 32: Hvorfor skjer folkemord?
Tema 33: Amerikas århundre
Tema 34: Sovjetunionens vekst og fall
Tema 35: Kampen mot fattigdommen
Tema 36: Fra fyrstikkjentene til åttetimersdagen
Tema 37: Det norske hvalfangsteventyret
Tema 38: Det norske oljeeventyret
Tema 39: Israel og Palestina
Tema 40: Dragen våkner
Tema 41: Kan man skape varig fred?
Tema 42: Av demokrati er du kommet
Tema 43: Demokratiets fremtid
METODE: Periodisering
METODE: Historisk materiale
METODE: Tolkning av kilder
PERSPEKTIV: Hvorfor handler historien mest om menn?
PERSPEKTIV: Øyet som ser
PERSPEKTIV: Naturen i historien
Bakgrunn
Utforsking i historie – hvorfor og hvordan
Hvorfor velge Historie på tvers?
Sagt om boka
Hvorfor temaer?
Temaer og temagrupper – en introduksjon
Filmtips
Årsplan basert på temagrupper
Slik jobber du med boka
Småtips til undervisningen
SPØKTES – sortering av årsaker
Instruksjonsvideoer
Dybdelæring i historie
Hva ville Herodot gjort?
Vurdering i fagfornyelsen
Læreplananalyse
Hva er studieforberedt?
Elevmedvirkning og motivasjon
Forfatterne
MailPoet-side
4. juli 2022
|
Ingen kommentarer
[mailpoet_page]
SKT Software