Tema 59: Israel og Palestina

Kontekst for temaet

Israel er det eneste landet i Midtøsten med demokrati, en fungerende markedsøkonomi og rettigheter også for seksuelle minoriteter. Et land der verdens mest forfulgte folk, jødene, har skapt seg et folkehjem, Hvordan har det allikevel endt opp med å bli et land som vekker de sterkeste antipatiene?

Repetisjonsspørsmålene til kapitlet

  1. Hva var Balfourerklæringen?
  2. Hvilke konsekvenser fikk det for jordløse palestinske bønder at jøder begynte å kjøpe opp land i Palestina?
  3. Hvordan reagerte palestinerne på den jødiske innvandringen.
  4. Hvilken betydning fikk holocaust for jødene i Palestina?
  5. Israel ble opprettet i 1948. Hvordan reagerte nabolandene på opprettelsen?
  6. Israel har vært i krig med sine naboland omtrent en gang hvert tiår. Hva er konsekvensene av de mange krigene når det gjelder grenser og maktforhold på bakken?
  7. Hva menes med at den kalde krigen skar rett gjennom Midtøsten?
  8. Hvordan påvirket den kalde krigens slutt maktforholdene i Midtøsten?
  9. Hva var Oslo-avtalen?
  10. Hva kan forklare at Oslo-avtalen aldri ble fulgt opp med konkret politikk?
  11. Hva mener forfatterne av denne læreboka må til for å få fred mellom israelere og palestinere, og hva tenker du selv?

Dybdeoppgaver til temaet

  1. Denne konflikten er en god anledning til å studere motstående synspunkter i en og samme sak, eksempelvis den israelske bosetningspolitikken på Vestbredden.
    Ta utgangspunkt i en palestinavennlig kilde og en israelvennlig kilde, og forsøk å finne ut hva som er fakta og hva som er synspunkter/vinkling. Noen må vel vri på virkeligheten her, og i så fall hvem? Hvordan kan man vurdere disse kildene mot hverandre på historiefaglig vis?
    ■ Forslag til Palestinavennlig kilde: Podkasten Palestinsk hverdag.
    ■ Forslag til Israelvennlig kilde: Med Israel for fred
  2. Teksten fremhever hvordan fortiden brukes for å legitimere politiske handlinger i Israel og Palestina, og spør om et 3000 år gammelt jødisk kongedømme gir Israel rett til å okkupere land i dag. Reflekter over hvordan ulike gruppers bruk av historien kan skape og forsterke konflikter, og hvorfor det er viktig å forstå ulike historiske perspektiver i denne konflikten.
  3. Sionismen beskrives som en ideologi som bidro til opprettelsen av staten Israel, med tanken om at alle jøder skulle samles i én stat for å være trygge. Samtidig førte dette til konflikt fordi det allerede bodde palestinere der. Diskuter hvordan en ideologi, selv om den springer ut av et behov for trygghet (for eksempel etter Holocaust), kan bidra til undertrykkelse og konflikt for andre folkegrupper, slik det er beskrevet for palestinerne.
  4. Store deler av konflikten har involvert innblanding fra stormakter som Storbritannia (med Balfourerklæringen), FN (med delingsplanen), og senere USA og Sovjetunionen. Diskuter i hvilken grad Vestens og andre stormakters handlinger og politikk har påvirket og formet konflikten mellom israelere og palestinere, både historisk og i dag.
  5. Opprettelsen av Israel og krigen i 1948 førte til at millioner av palestinere måtte flykte, noe som skapte et stort flyktningproblem. Teksten nevner at nabolandene ikke ønsket å gi palestinerne statsborgerskap for ikke å akseptere Israels rett til å fordrive dem. Hvilke utfordringer og konsekvenser skaper den langvarige flyktningsituasjonen for palestinerne selv, for nabolandene, og for muligheten til å oppnå en varig fredsløsning?
  6. Oslo-avtalen i 1993 var et forsøk på fred, men ifølge teksten forhandlet ikke partene som likeverdige, og avtalen adresserte ikke viktige spørsmål som israelske bosettinger eller palestinske flyktningers rett til retur. Hvilke konkrete hindringer, basert på innholdet i teksten, har ifølge forfatterne stått i veien for å oppnå varig fred etter Oslo-avtalen, og hva mener de må til for å skape fred i området?

Quiz-spørsmål fra kapitlet

Herfra kan du laste ned en quiz om dette kapittelet. Quizen er laget i Teams-format, slik at du kan bruke den som en selvrettende læringsaktivitet for elevene.

Forfatternes hovedkilder for kapitlet

  • Nordenson, Jon (2018) Fra opprør til kaos, Midtøsten etter den arabiske våren. Universitetsforlaget.
  • Tveit, Odd Karsten (2020) Midtøsten på 200 sider. Fra 1820 til i dag. Kagge forlag.
  • Waage, Hilde Henriksen (2013) Konflikt og stormaktspolitikk i Midtøsten. Cappelen Damm AS