Kontekst for temaet
Etter den kalde krigens slutt i 1990 har Midtøsten utviklet seg til å bli verdens mest konfliktfylte område. Hva skyldes det?
Repetisjonsspørsmålene til kapitlet
- Hva var Sykes-Picot-avtalen?
- Hva var Balfourerklæringen?
- Hva skjedde med Det osmanske riket etter første verdenskrig?
- Hvilke land opprettet Frankrike av sitt mandatområde etter første verdenskrig, og hvordan styrte de sine områder?
- Hvilke land opprettet Storbritannia av sitt mandatområde etter første verdenskrig, og hvordan styrte de sine områder?
- Hva var bakgrunnen for opprettelsen av Israel?
- Hvordan gikk det med den opprinnelige befolkningen i det som er blitt Israel?
- Hvilken betydning har det at mange av de landene i Midtøsten fikk sin selvstendighet under den kalde krigen?
- Hvem var Gamal Nasser og hvilke politiske mål hadde han?
- Året 1979 omtales som omveltningenes år i dette kapitlet. Hvilke omveltninger skjedde i Midtøsten det året?
- Hva var de bakenforliggende årsakene og hva var den utløsende årsaken til den arabiske våren?
- Hvordan har det gått med Egypt etter den arabiske våren?
- Hvordan har det gått med Syria etter den arabiske våren?
- Hvordan forklarer denne læreboka at Midtøsten har gått fra vondt til verre?
- Hva tenker du selv om lærebokas forklaringer?
Dybdeoppgaver til temaet
(kommer)
Quiz-spørsmål fra kapitlet
Herfra kan du laste ned en quiz om dette kapittelet. Quizen er laget i Teams-format, slik at du kan bruke den som en selvrettende læringsaktivitet for elevene.
Forfatternes hovedkilder for kapitlet
- Eriksen, Tore Linnè (2019) Afrika, fra de første mennesker til i dag. Cappelen Damm AS.
- Nordenson, Jon (2018) Fra opprør til kaos, Midtøsten etter den arabiske våren. Universitetsforlaget.
- Tveit, Odd Karsten (2020) Midtøsten på 200 sider. Fra 1820 til i dag. Kagge forlag.
- Waage, Hilde Henriksen (2013) Konflikt og stormaktspolitikk i Midtøsten. Cappelen Damm AS
Temaets tilknytning til ny læreplan i historie
Kompetansemål: Drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning.
Kompetansemål: Utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt.
Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerskap – I historiefaget handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å gi elevene forståelse av demokratiets opprinnelse og utvikling. Faget gir også elevene forståelse av hva som gjør demokratier levedyktige.
Kjerneelementer: De store spørsmål: Hvordan har mennesker både skapt, levd med og løst konflikter, men også klart å leve fredelig?