Kontekst for temaet
Berlins historie speiler på mange måter Europas historie gjennom 1900-tallet. Dette er byen der det tredje rike oppsto, der den kalde krigen startet, og også der den endte. I dette temakapitlet fokuserer vi på en del av de konkrete hendelsene.
Repetisjonsspørsmålene til kapitlet
- I innledningen til kapitlet kan du lese noen hendelser som alle kan sies å ha vært begynnelsen på den kalde krigen. Reflekter kort over hvilken av hendelsene som representerer det klareste bruddet mellom øst og vest, og begynnelsen på den kalde krigen.
- Sovjetunionen hadde kjempe sammen med vestmaktene om å nedkjempe Tyskland i slutten av andre verdenskrig. Men etter krigen var de uenige om hva som skulle skje med landene i Øst-Europa, der den røde armè hadde soldater. Hva var de uenige om?
- Hvorfor var Polens fremtid spesielt omstridt?
- Hvor ble Berlin liggende etter delingen av Tyskland og hvorfor var dette en utfordring for Sovjetunionen?
- Hva ville østtyskerne forhindre ved å reise Berlinmuren?
- Dette kapitlet argumenterer for at 9. november 1989 markerer begynnelsen på slutten for den kalde krigen. Hva skjedde i Berlin den dagen?
- DDR (Øst-Tyskland) kalles her en angiverstat. Forklar hva som menes med det og beskriv kort omfanget av angiveriet i DDR.
- Når ble de to delene av Tyskland slått sammen til en stat?
- Hvordan var forskjellene i levestandard på de to delene og hva er blitt gjort for å utjevne forskjellene?
Dybdeoppgaver til temaet
(kommer)
Quiz-spørsmål fra kapitlet
Herfra kan du laste ned en quiz om dette kapittelet. Quizen er laget i Teams-format, slik at du kan bruke den som en selvrettende læringsaktivitet for elevene.
Forfatternes hovedkilder for kapitlet
- Gram, Trond (2020). 1989. Pax. Ebok.
- Hawes, James (2019).Tyskland: Hele historien kort fortalt (The Shortest History of Germany). Vega Forlag. Ebok.
- Kampfner, John (2020). Why the Germans Do it Better: Notes from a Grown-Up Country. Atlantic Books. Kindle Edition.
- snl.no/berlin
Temaets tilknytning til ny læreplan i historie
Kompetansemål: Drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning.
Kompetansemål: Utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt.
Kjerneelementer: De store spørsmål: Hvordan har mennesker både skapt, levd med og løst konflikter, men også klart å leve fredelig?