Kontekst for temaet
Sovjetunionen oppsto i kaoset under Første verdenskrig, og sto igjen som en av verdens to supermakter etter nazismens fall i 1945. Her tematiserer vi konflikten mellom ideologiene, Josef Stalins rolle i fremveksten av Den kalde krigen, og rivaliseringen mellom øst og vest. En tilstand som har gjenoppstått i mindre skala, 30 år etter Sovjetunionens fall i 1991.
Repetisjonsspørsmålene til kapitlet
- Hva sto akronymet MAD for under den kalde krigen?
- Fortell kort om Tsarbomben.
- Hvorfor var synet av denne bomben så skremmende for nordmenn?
- Hvilken «sabelrasling» sto Nikita Khrusjtsjov for overfor Norge?
- Når ble Berlinmuren reist, og hvorfor?
- Den russiske revolusjon ble gjennomført under første verdenskrig. Hvordan henger de to hendelsene sammen?
- Hvilke likheter nevnes i teksten mellom den franske revolusjon og den russiske revolusjon?
- Hvordan var det å leve i Sovjetunionen under Josef Stalin?
- I skolebøker for russiske skolebarn i dag blir Stalin omtalt ikke bare som en tyrann, men også som en som gjorde noe bra for landet. Hva tror du trekkes fram som positive utviklingstrekk under Stalin?
- Hvilke ulike allianser inngikk Stalin under andre verdenskrig?
- Hvorfor oppnådde den sovjetiske kommunismen så stor prestisje mange steder i verden etter andre verdenskrig?
- Hvordan forklarer denne lærebokteksten at den kalde krigen tok slutt i 1989-90?
Dybdeoppgaver til temaet
(kommer)
Quiz-spørsmål fra kapitlet
Herfra kan du laste ned en quiz om dette kapittelet. Quizen er laget i Teams-format, slik at du kan bruke den som en selvrettende læringsaktivitet for elevene.
Forfatternes hovedkilder for kapitlet
- Moen, Tore Lasse, Prytz, Kjell Amund, Sjaastad Anders Christian (2019). Kald krig 1945-1990. Serie på NRK. Hentet herfra: https://tv.nrk.no/serie/kald-krig/sesong/1/episode/1/avspiller
- Søbye, E., Berntsen, H., Fløgstad K. og Langdal, J. (2014). Dovre faller. Gyldendal. Ebok.
Temaets tilknytning til ny læreplan i historie
Kompetansemål: Drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning.
Kompetansemål: Utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt.
Kjerneelementer: De store spørsmål: Hvordan har mennesker både skapt, levd med og løst konflikter, men også klart å leve fredelig?