Kontekst for temaet
USA er verdens mektigste nasjon. Økonomisk, industrielt, militært, kulturelt. Hvordan skjedde det, og hvordan har USA påvirket verden på godt og ondt?
Repetisjonsspørsmålene til kapitlet
- Hvilke naturgitte forutsetninger hadde Detroit for å bli en industriby?
- Under andre verdenskrig påtok mange industriherrer i Detroit seg oppdrag for det amerikanske forsvaret. Hva hadde de drevet med fram til krigen?
- Senere ble deler av denne industrien utkonkurrert av et annet lands industri. Hvilket?
- Hvordan er de sosiale forholdene i Detroit i dag?
- Fortell kort om Henry Ford som bedriftseier.
- Hvordan stilte Ford seg til Adolf Hitler før og under andre verdenskrig?
- Tror du Fords antijødiske holdninger var utbredte i USA på denne tiden?
- Se på listen hvilke land som har dominert idémessig i verden siden renessansen. Er du enig i at USA fremdeles har denne posisjonen? Begrunn svaret ditt.
- Hvilke forutsetninger tror du ligger til grunn for at en befolkning kan skape mye nytt?
- Til slutt i kapittelet kan du lese om at kvinnene igjen kom inn i arbeidslivet på 1960- og 70-tallet. Hvilken betydning har det hatt for den amerikanske økonomien, tror du?
- Hva kan være grunnene til at kvinner i mange land ikke jobber, og hvilke konsekvenser tror du det har for økonomi og samfunnsliv?
Dybdeoppgaver til temaet
(kommer)
Quiz-spørsmål fra kapitlet
Herfra kan du laste ned en quiz om dette kapittelet. Quizen er laget i Teams-format, slik at du kan bruke den som en selvrettende læringsaktivitet for elevene.
Forfatternes hovedkilder for kapitlet
- Baime, A. J. (2014). The Arsenal of Democracy. Houghton Mifflin Harcourt. Kindle Edition.
- Eriksen, Tore Linné (2010). Globalhistorie 1750-1900. Cappelen akademisk.
- Sawyer, R. Keith (2006). Explaining Creativity. Oxford University Press. Kindle Edition.
- Tvedt, Terje (2021). Verdenshistorie – Med fortiden som speil. Stenersen forlag. Ebok.
Temaets tilknytning til ny læreplan i historie
Kompetansemål: Reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers liv og formet forventninger til framtiden.
Kompetansemål: Gjøre rede for årsaker til at mennesker har migrert, og diskutere kulturmøtene sett fra ulike perspektiver.
Kompetansemål: Utforske hvordan mennesker har arbeidet for myndiggjøring og frigjøring i norsk og samisk historie, og gjøre rede for hvordan de samtidig har bidratt til utviklingen av demokratiet.
Kompetansemål: Drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning
Kjerneelementer: De store spørsmål: Hvordan har mennesker skaffet seg mat og livsgrunnlag og skapt og fordelt rikdom og ressurser?