Kontekst for temaet
Rivaliseringen mellom Det britiske imperiet, Frankrike og Tyskland har preget verden helt siden 1700-tallet. Her ser vi på hele forløpet, og hvordan det endte.
Repetisjonsspørsmålene til kapitlet
- Fram til midt på 1700-tallet var Frankrike Europas ledende stat, økonomisk og militært. Hvem overtok stormaktsrollen etter Frankrike, og hvordan kan vi se det?
- Før første verdenskrig var Frankrike revansjelystne overfor Tyskland. Hva var det Frankrike ønsket å hevne?
- Nevn noen av de nye europeiske statene som oppsto eller fikk sin frihet etter første verdenskrig.
- Også i Midtøsten ble nye grenser trukket opp, her var det ikke befolkningene selv som fikk bestemme, men europeiske stormakter. Hvilke lands interesser var styrende for oppdelingen av Midtøsten etter første verdenskrig?
- Hvordan kom fredsoppgjøret etter første verdenskrig til å skape forutsetninger for andre verdenskrig?
- Hva var Münchenavtalen?
- Hva menes med at Versaillestraktaten la kollektivt skyld på tyskerne etter første verdenskrig, mens Nürenbergprosessene tydeliggjorde individuelt ansvar for forbrytelsene under andre verdenskrig?
- Mens tyskerne ble liggende i skyttergraver i 4 år under første verdenskrig greide de å nedkjempe den fransk-britiske motstanden i løpet av 6 uker under andre verdenskrig. Hvordan greide de det?
- Likevel seiret de allierte til slutt. Hvordan kan vi forklare det?
- På side 229 står det «i oppgjøret etter krigen hadde man lært av feilene fra Versaillestraktaten». Diskuter kort hva som menes med det, og om du mener det er riktig?
- Det står også at «Europas 450 år lange verdensdominans var i 1945 blitt blåst bort». Hvem var det om overtok som de nye stormaktene i verden?
- Det står videre at Tyskland har tatt et oppgjør med sin fortid. Hva menes med det?
- Nevn noen flere konsekvenser av andre verdenskrig enn de som er nevnt over.
Dybdeoppgaver til temaet
- Hvilke kriger nevnes i kapitlet, hvem var motpartene og hva ble utfallet? Lag en tabell der du legger inn alle krigene i kronologisk rekkefølge.
- På hvilken måte kan det påstås at vi ennå lever i skyggen av første verdenskrig?
Quiz-spørsmål fra kapitlet
(kommer)
Forfatternes hovedkilder for kapitlet
- Søbye, E., Berntsen, H., Fløgstad K. og Langdal, J. (2014). Dovre faller. Gyldendal. Ebok.
- Turchin, Peter (2007). War and Peace and War. Penguin. London. Kindle Edition.
- snl.no/Den_prøyssiske_sjuårskrig
- snl.no/første_verdenskrig
- snl.no/andre_verdenskrig
- Tabellen som viser partenes produksjonevne er hentet herfra: Military Production During World War 2
Temaets tilknytning til ny læreplan i historie
Kompetansemål: Drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning.
Kompetansemål: Utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt.
Kjerneelementer: De store spørsmål: Hvordan har mennesker både skapt, levd med og løst konflikter, men også klart å leve fredelig?