Kontekst for temaet
Det sies at vi lever i en verden der konsekvensene av første verdenskrig ennå gjør seg gjeldende. Her ser vi på hendelsene som ledet frem mot katastrofen.
Repetisjonsspørsmålene til kapitlet
- Hva var Kielerwoche og hva forteller begivenhetene der om forholdet mellom Tyskland og Storbritannia på forsommeren 1914?
- Hvordan kan Serbia ha bidratt til et ønske om frihet blant folkeslag i Østerrike-Ungarn?
- Da den østerriksk-ungarske tronarvingen Frans Ferdinand ble myrdet fikk Serbia skylden. Hvorfor det?
- Hva kan ha vært Gavrilo Princip sine motiver bak attentatet?
- Hvorfor erklærte Østerrike-Ungarn krig mot Serbia 28. juli 1914?
- Forklar hvordan Østerrike-Ungarns krigserklæring mot Serbia kunne utløse en storkrig der alle de europeiske stormaktene ble involvert.
- Både statsledere og deler av befolkningene i Europa ønsket seg krig i 1914. Hvilke motiver hadde de ulike landenes ledere og befolkninger for å ønske seg krig?
- Hvilke erfaringer hadde europeerne med krig fram til sommeren 1914, og hvordan kan det ha formet deres forventninger til en ny krig?
- Første verdenskrig innebar fire imperiers undergang. Hvilke fire imperier gikk under?
- Den tyske keiseren Vilhelm 2. og den britiske kongen Georg 5. var i slekt. Hadde det noen betydning for deres motivasjon for å gå til krig mot hverandre?
Dybdeoppgaver til temaet
(kommer)
Quiz-spørsmål fra kapitlet
Herfra kan du laste ned en quiz om dette kapittelet. Quizen er laget i Teams-format, slik at du kan bruke den som en selvrettende læringsaktivitet for elevene.
Forfatternes hovedkilder for kapitlet
- Andersen, Roy (2014). 1914 – Inn i katastrofen. Aschehoug. Ebok.
- Massie, Robert K ( 1992, 2013). Dreadnought – Britain, Germany and the Coming of the Great War. Head of Zeus Ltd. Kindle Edition.
- Turchin, Peter (2007). War and Peace and War. Penguin. London. Kindle Edition.
- snl.no/første_verdenskrig
Temaets tilknytning til ny læreplan i historie
Kompetansemål: Drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning.
Kompetansemål: Utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt.
Kjerneelementer: De store spørsmål: Hvordan har mennesker både skapt, levd med og løst konflikter, men også klart å leve fredelig?