
Kontekst for temaet
Svend Foyn innførte granatharpunen i 1870 og startet med det en prosess som gjorde Norge til verdens største hvalfangstnasjon. Vi knytter det også opp mot temaer som ressursutnyttelse og menneskets skiftende forhold til naturen.
Repetisjonsspørsmålene til kapitlet
- Hvor i Norge hadde hvalfangstnæringa sin hovedtyngde?
- Hvordan preget det lokalsamfunnet?
- Hvordan overlevde hvalfangerne på de lange sjøreisene?
- Kapitlet nevner flere paralleller mellom oljenæringa og hvalfangstnæringa. Hvilke likheter og forskjeller finner du mellom de to næringene? Tenk på både betydningen de har hatt både for lokalsamfunn og for Norge og for Norge i verden.
- Hva var grunnen til at Stortinget i 1904 vedtok forbud mot hvalfangst langs norskekysten?
- Stortingsvedtaket fra 1904 fikk hvalfangerne til å reise ut i verden på leting etter nye jaktmarker. Hvor begynte de å jakte nå?
- Hva er grunnen til at det er mer hval i havet i polare strøk enn i mer tropisk klima?
- Hvilket rykte har hvalfangstindustrien i dag?
Dybdeoppgaver til temaet
- Historien om hvalfangst har forsvunnet i annen historie de siste tiårene, det har vært en skamfull del av norsk historie som man ikke helt har visst hvordan man skal forholde seg til. Nå begynner det etter vår mening (vi som står bak Historie på tvers) å være mulighet for å trekke det frem, på godt og ondt. Nå som oljealderen er på vei mot slutten, kommer oljebransjen til å måtte gå gjennom en tilsvarende periode med fortrengning? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Teksten beskriver hvordan Lars Anton Andersen, «Lars Faen», gikk fra å være en superstjerne til å forsvinne ut av historiebøkene, delvis på grunn av hans valg under krigen og hvalfangstens endrede rykte. Hva synes du er viktigst når vi skal vurdere historiske personer og hendelser: deres suksesser, deres feil, eller den tidsperioden de levde i? Diskuter hvordan omdømme kan endres over tid.
- Oppfinnelsen av granatharpunen og fabrikkskipene revolusjonerte hvalfangsten og gjorde den ekstremt effektiv, men førte også til at hvalbestanden ble nesten utryddet. Kan du finne paralleller i dagens samfunn der ny teknologi gir oss nye muligheter, men også skaper store etiske dilemmaer eller trusler mot naturressursene? Hvem har ansvaret for å regulere slik utvikling?
- Hvalfangsten var en «folkefest» i Sandefjord, skapte høyere lønninger og en sterk lokal identitet. Samtidig beskrives det som et eksempel på «rovdrift» mot hvalbestanden. Hvordan kan et samfunn veie økonomisk velstand og nasjonal stolthet opp mot miljøkonsekvenser og dyrevelferd? Er det alltid et enten-eller, eller finnes det kompromisser?
- Lars Anton Andersen meldte seg inn i Nasjonal Samling, men det antydes at han var mer opportunist enn glødende nazist. Teksten spør om dette gjør ham mer eller mindre sympatisk. Hvordan bør vi vurdere mennesker som tar kontroversielle valg i vanskelige tider, der motivasjonen kan ha vært mer personlig vinning enn ideologi?
- Teksten sammenligner hvalfangstens stjerneroller med fotballspillere og oljearbeidere. Hva kan fortellingen om den norske hvalfangsten lære oss om hvordan samfunnet verdsetter og hyller ulike yrker og prestasjoner? Tror du det er sannsynlig at den offentlige oppfatningen av for eksempel oljenæringen eller andre moderne industrier kan endre seg like drastisk i fremtiden som hvalfangstens?
Quiz-spørsmål fra kapitlet
Herfra kan du laste ned en quiz om dette kapittelet. Quizen er laget i Teams-format, slik at du kan bruke den som en selvrettende læringsaktivitet for elevene.
Eksterne lenker
■ Slaget om Kval (NRK, 2017) – Om moderne hvalfangst
■ En djevel med harpun (NRK, 2021)- Filmdokumentar av Mirko Stopar om Lars «Faen» Andersen
Forfatternes hovedkilder for kapitlet
- Eriksen, Tore Linné (2010). Globalhistorie 1750-1900. Cappelen akademisk.
- Lund, Ellen Cathrine (2021). Norges vei til rikdom. Podcast-serie. Norgeshistorie.no/NRK. Hentet herfra: https://radio.nrk.no/serie/norgeshistorie
- Rhodes, Richard (2018). Energy – A human history. Simon and Schuster. New York. Kindle Edition.
- Stopar, Mirko (2019). Lars Faen. Historien om Norges største hvalskytter. Forlaget Press. Ebok
- Søbye, E., Berntsen, H., Fløgstad K. og Langdal, J. (2014). Dovre faller. Gyldendal. Ebok.
- Tjernshaugen, Andreas (2018). Hvaleventyret – Hvordan vi nesten utryddet det største dyret som har levd. Kagge. Ebok.
- no.wikipedia.org/hvalfangst
Temaets tilknytning til ny læreplan i historie
Kompetansemål: Vurdere hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser og bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraftige løsninger
Kompetansemål: Utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt
Tverrfaglig tema: Bærekraftig utvikling – I historiefaget handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å gi elevene forståelse av samspillet mellom mennesket og naturen. Faget viser hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser.
Kjerneelementer: De store spørsmål: Hvordan har mennesker skaffet seg mat og livsgrunnlag og skapt og fordelt rikdom og ressurser?