Skip to content

Argus forlag

0
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • Ressurser VG2
    • Podcaster av alle kapitler
    • Årsplanforslag VG2
    • Periodebasert årsplan: VG2
    • Innholdsfortegnelse vg2
    • Stikkordsregister vg2
    • Quizer til temaene
    • Tidslinjer vg2
    • Tema 1: Fra kampen for tilværelsen til kampen for klimaet
    • Tema 2: Jordbruksrevolusjonen og det gamle Egypt
    • Tema 3: Den glemte supermakt
    • Tema 4: Hvor er norsk steinalder og bronsealder synlig i dag?
    • Tema 5: Hvordan jernet formet verden
    • Tema 6: Imperiers vekst og fall (del 1)
    • Tema 7: Hvorfor deler vi historien i epoker?
    • Tema 8: Trenger vi myter?
    • Tema 9: Av demokrati er du kommet – til demokrati skal du bli
    • Tema 10: Historien om historie
    • Tema 11: Silke bandt øst og vest sammen
    • Tema 12: Kristendommen – vår viktigste arv fra oldtiden?
    • Tema 13: Islam og vesten
    • Tema 14: Føydalismen
    • Tema 15: Kristendommen kommer til Norge
    • Tema 16: Hvor er vikingtid og middelalder synlig i dag?
    • Tema 17: Fra vikingtid og storhetstid
    • Tema 18: Med lov skal landet bygges
    • Tema 19: Vår nasjonalhelligdom Nidarosdomen
    • Tema 20: Hvorfor alltid jødene?
    • Tema 21: Svartedauden, byvekst og handelskapitalisme
    • Tema 22: 1453 – Året da Konstantinopel falt
    • Tema 23: Oppdagernes tidsalder
    • Tema 24: Sukker og slaveri
    • Tema 25: Imperiers vekst og fall (del 2)
    • Tema 26: Hollendertiden
    • Tema 27: Gud og den vitenskapelige revolusjon
    • Tema 28: Tro kan både samle og splitte
    • Tema 29: Den nordiske rivaliseringen
    • Tema 30: Det svarte flagget
    • Baksidetekster
  • Ressurser VG3
    • Podcaster av kapitlene
    • Årsplanforslag VG3
    • Innholdsfortegnelse vg3
    • Stikkordsregister vg3
    • Quizer til temaene
    • Tidslinjer vg3
    • Tema 31: Du former verden – Verden former deg
    • Tema 32: Fra jordbruks- til industrisamfunn
    • Tema 33: Fra jeger og sanker til konsulent
    • Tema 34: Fra fyrstikkjentene til åttetimersdagen
    • Tema 35: Kampen for frihet
    • Tema 36: Kampen for demokrati
    • Tema 37: Kampen for inkludering
    • Tema 38: Kampen for aksept
    • Tema 39: Kampen mot fattigdommen
    • Tema 40: Kampen mot kriminalitet
    • Tema 41: Den gang nordmenn var de nye landsmenn
    • Tema 42: Det norske hvalfangsteventyret
    • Tema 43: Det norske oljeeventyret
    • Tema 44: Det portugisiske koloniveldet
    • Tema 45: Det britiske imperiet – del 1
    • Tema 46: 1914 – Året som formet århundret
    • Tema 47: De tre verdenskrigene
    • Tema 48: Amerikas århundre
    • Tema 49: Krakk, katastrofer og sammenbrudd
    • Tema 50: Når vi blir ekstremister
    • Tema 51: Hvorfor skjer folkemord?
    • Tema 52: Kan man skape varig fred?
    • Tema 53: 1945 – Arven fra fredsåret i Norge
    • Tema 54: Det britiske imperiet – del 2
    • Tema 55: Sovjetunionens vekst og fall
    • Tema 56: Byen som var sentrum for 1900-tallets konflikter
    • Tema 57: 1989 – Slutten på noe, starten på noe annet
    • Tema 58: Hvorfor er det så få demokratier i Midtøsten?
    • Tema 59: Israel og Palestina
    • Tema 60: Demokratiets fremtid
    • Tema 61: Kampen mot mikrobene
    • Tema 62: Dragen våkner
    • METODE: Periodisering
    • METODE: Historisk materiale
    • METODE: Tolkning av kilder – Hvorfor er historikere uenige?
    • METODE: Kan man lære historie av film?
    • PERSPEKTIV: Hvorfor handler historien mest om menn?
    • PERSPEKTIV: Fra eurosentrisme til globalt medborgerskap
    • PERSPEKTIV: Hvem eier historien?
    • PERSPEKTIV: Øyet som ser
    • PERSPEKTIV: Naturen i historien
  • Ressurser Påbygg
    • Podcaster av kapitlene
    • Årsplanforslag Påbygg
    • Innholdsfortegnelse påbygg
    • Stikkordsregister påbygg
    • Quizer til temaene
    • Tidslinjer påbygg
    • Tema 1: Du former verden – Verden former deg
    • Tema 2: Hvorfor deler vi historien i epoker?
    • Tema 3: Fra kampen for tilværelsen til kampen for klimaet
    • Tema 4: Jordbruksrevolusjonen og det gamle Egypt
    • Tema 5: Trenger vi myter?
    • Tema 6: Hvordan jernet formet verden
    • Tema 7: Silke bandt øst og vest sammen
    • Tema 8: Hvor er vikingtid og middelalder synlig i dag?
    • Tema 9: Føydalismen
    • Tema 10: Kristendommen kommer til Norge
    • Tema 11: Vår nasjonalhelligdom Nidarosdomen
    • Tema 12: Med lov skal landet bygges
    • Tema 13: Svartedauden, byvekst og handelskapitalisme
    • Tema 14: Kampen mot mikrobene
    • Tema 15: Sukker og slaveri
    • Tema 16: Hollendertiden
    • Tema 17: Gud og den vitenskapelige revolusjon
    • Tema 18: Tro kan både samle og splitte
    • Tema 19: Fra jordbruks- til industrisamfunn
    • Tema 20: Fra jeger og sanker til konsulent
    • Tema 21: Kampen for frihet
    • Tema 22: Kampen for demokrati
    • Tema 23: Kampen for inkludering
    • Tema 24: Kampen for aksept
    • Tema 25: Kampen mot kriminalitet
    • Tema 26: Den gang nordmenn var de nye landsmenn
    • Tema 27: Det britiske imperiet
    • Tema 28: De tre verdenskrigene
    • Tema 29: Hvorfor alltid jødene?
    • Tema 30: 1945 – Arven fra fredsåret i Norge
    • Tema 31: Når vi blir ekstremister
    • Tema 32: Hvorfor skjer folkemord?
    • Tema 33: Amerikas århundre
    • Tema 34: Sovjetunionens vekst og fall
    • Tema 35: Kampen mot fattigdommen
    • Tema 36: Fra fyrstikkjentene til åttetimersdagen
    • Tema 37: Det norske hvalfangsteventyret
    • Tema 38: Det norske oljeeventyret
    • Tema 39: Israel og Palestina
    • Tema 40: Dragen våkner
    • Tema 41: Kan man skape varig fred?
    • Tema 42: Av demokrati er du kommet
    • Tema 43: Demokratiets fremtid
    • METODE: Periodisering
    • METODE: Historisk materiale
    • METODE: Tolkning av kilder
    • PERSPEKTIV: Hvorfor handler historien mest om menn?
    • PERSPEKTIV: Øyet som ser
    • PERSPEKTIV: Naturen i historien
  • Bakgrunn
    • Utforsking i historie – hvorfor og hvordan
    • Hvorfor velge Historie på tvers?
    • Sagt om boka
    • Hvorfor temaer?
    • Temaer og temagrupper – en introduksjon
    • Filmtips
    • Årsplan basert på temagrupper
    • Slik jobber du med boka
    • Småtips til undervisningen
    • SPØKTES – sortering av årsaker
    • Instruksjonsvideoer
    • Dybdelæring i historie
    • Hva ville Herodot gjort?
    • Vurdering i fagfornyelsen
    • Læreplananalyse
    • Hva er studieforberedt?
    • Elevmedvirkning og motivasjon
    • Forfatterne

Hør kapittel 10

30. juli 2020
 |  Ingen kommentarer

Post navigation

← Hør kapittel 8
Quiz-spørsmål tema 9 →

Siste nyheter

  • Podcaster av alle kapitler 14. februar 2025
  • Utforskende oppgaver: hvorfor og hvordan 21. februar 2023
  • Er du lærer i videregående skole? 8. februar 2023
  • Nye plakater: Egyptisk oldtid og Den kalde krigen 7. februar 2023
  • Hør historien om Historie på tvers 19. januar 2023
  • Historie på tvers fronter Norges største bokhandel 16. januar 2023

OM HISTORIE PÅ TVERS
Historie på tvers for VG2/VG2/Påbygg er et læreverk for videregående skole som er utgitt til den nye læreplanen (LK20). Verket brukes for øyeblikket av nesten 40 videregående skoler over hele landet.

Historie på tvers - Verdenshistorie med nye øyne er tobindsverket som er basert på læreverket, men beregnet på alle som vil oppdatere seg på verdenshistorien og alle de nye perspektivene som har kommet de siste årene.

Kunnskapsspillet Historie på tvers og plakatene er beregnet på alle som vil gå dypere og bredere!

SKT Software